Tre bröder och tre kollegor startade det som i dag utgör RossingGruppen, en koncern med sex bolag i transportnäringen där åkeritjänster utgör merparten. Koncernen växte fram från ett lokalt taxiåkeri som Johannes Rossing startade 1997. Brorsan Jacob Rossing jobbade extra som taxichaufför mellan studierna och är i dag koncernens VD. Tredje brorsan Jonathan Rossing är chef för koncernens verkstad Fordonsteknik.
De andra delägarna James Edberg (försäljningschef och vd för Nordic Transport Sverige) och Jennie Rossing (Åkerichef) började alla som chaufförer eller trafikledare och har lärt sig verksamheten från grunden. Inledningsvis växte koncernen organiskt främst genom att etablera större distributionslösningar där kunderna sökte en trygg partner som kunde leverera kostnadseffektiva logistiklösningar som levererar en god kvalitet varje dag, där fokus ligger på att göra många saker rätt varje dag. På senare år har koncernen även vuxit genom förvärv av andra företag.
Under 2016 brann verkstad och lager ned till grunden. När de tvingades bygga upp allt från grunden gällde hårda kvalitetskrav och i vissa fall avstod de från samarbete med kunder som inte betalade för kvaliteten.
”Det är inte ovanligt i vår bransch att vissa kunder får betala för andra kunders billiga transporter, men så vill vi inte ha det. Alla ska känna att man har ett bra och i grunden marknadsmässigt pris. Branden blev en oväntat positiv omstart för hela koncernen trots att vi i ett svep fick mångdubblad hyra”, säger Jacob Rossing.
”Det är viktigt att kunna hålla ett bra kostnadsläge och samtidigt vara flexibel och transparent. Vi vet vad vi gör och vi kan snabbt hantera en förändring med korta beslutsvägar. Men vi tummar inte på kvaliteten. Det låter som en klyscha men vill verkligen kunna stå för det vi säljer”, säger Jacob Rossing.
RossingGruppen jobbar i en föränderlig marknad och i en bransch som omgärdas med lagkrav kring miljö, säkerhet, chaufförers kör- och vilotider, regler kring hur länge en vara kan vara på väg, i relation till kundernas efterfrågan på kapacitet av inköp, ledtider, leverans och returflöden. En del kunder vill ha hjälp med allt, andra vill ha skräddarsydda lösningar. Målet framåt är att ISO-certifiera företagen, följa med på kundernas transformation till en mer miljövänlig transport och hålla kvar en hälsosam tillväxt med lönsamhet och kvarhållna kvalitetskrav.